Historien om Bedford

English Deutsch


Bedford var et datterselskab af Vauxhall Motors som byggede lastvogne til det engelske marked og som også eksporterede i stor stil.

Vauxhall Motors historie kan spores tilbage til 1857 da Alexander Wilson grundlagde Vauxhall Iron Works og startede en virksomhed som lavede marinemotorer på Wandsworth Road, Vauxhall, London.
Ved århundredeskiftet havde Wilson forladt firmaet, og den ny ledelse fik øje for det ny fænomen, transport uden heste, efter at firmaet havde konstrueret en benzindreven motor – en sf de første til maritimt formål. I 1903 blev en eencylindret 5 hk motor udbudt til salg, til en pris af 130 guineas.
I forbindelse med firmaudvidelse, var det nødvendigt at flytte ud af London, og en passende grund blev købt i Luton, Bedfordshire, hvortil firmaet flyttede i 1905. Firmaet tog fabeldyret griffen som sit varemærke. Som et kuriosum skal bemærkes at Scania også anvender griffen som sit logo. Griffen er Skånes, og også Bornholms våben.

Produktionen voksede og i november 1925 indgik Vauxhall i General Motors.. Chevrolet lastvogne havde været på markedet i England siden 1923, men disse var belastede af en høj importtold. I 1925 oprettede GM et importcenter i Hendon hvor man klargjorde personvogne fra Buick, Cadillac, Chevrolet, La Salle, Marquette, Oakland, Oldsmobile og Pontiac; samt Chevrolet og GMC lastvogne.

Depression og over to millioner arbejdsløse i England, medførte idéen om at bygge en lastvogn indenfor rigets grænser, og fabrikationen påbegyndtes i ledige lokaler i Vauxhall´s fabrik i Luton..

I 1930 og 1931 samledes de sidste Chevrolet og GMC og de første egentlige Bedford kom på gaden. De første var "W" serien som omfattede lastvogne på 1,5 og 2 tons. I 1937 havde Bedford opnået et salg på 30.000.

Under 2. Verdenskrig måtte den civile produktion vige for den militære. Den britiske hær havde mistet en mængde tanks ved Dunkirk, og Vauxhall fik til opgave at bygge kampvognen ”Churchill”, hvilket fra tegnebord til prøvebane tog mindre en tre måneder. Der blev også lavet militære udgaver af MW og OY modellerne. Bedford udviklede QL 4x4 for militært brug, den model som var talrigst af engelske militærkøretøjer.

Den civile produktion blev genoptaget efter krigen, og byggede nu på de gennemprøvede og værdsatte modeller, K, M and O, som var udviklet inden 1939, og disse var i produktion til 1951, hvor den ny S type og senere en 4x4 udgave af R typen. S typen var et ærligt forsøg på at komme ind på markedet for tunge køretøjer, og i Danmark blev der solgt en del.
m


Bedford type S
En milepæl var åbningen Dunstable fabrikken i 1955, som supplerede fabrikken i Luton indtil flytningen til Halewood fabrikken.

Bedford havde i Danmark et solidt marked med J og TK modellerne, de var et velkendt indslag i trafikbilledet gennem årtier.
m


Bedford type J
Tilbagegang i firserne, and tiltagende import udefra, fik GM til at beslutte at afhænde Bedford. Dunstable fabrikken blev i 1986 solgt til AWD, som fortsatte produktionen af MJ og TL serierne i et par år, hovedsageligt til export. Da der ikke kom nogen ny, stor kontrakt fra forsvarsministeriet, den var gået til Leyland, blev AWD også nødsaget til at lukke. TL serien overtoges af firmaet Marshall of Cambridge, som fortsatte med produktion en kort tid.

Bedford var i mange år en af de mest solgte lastvogne i Danmark, ikke kendt for den store komfort for chaufføren, men egentlig solid og billig at køre for vognmænd og firmaer.
m


Bedford type TK
 
Bedford galleri med thumbnails
 
Type W Churchill kampvogn Type OL
  Type TM Type J
Type S Type TK Type J
Type TM Type A Type TK
     
     
Modeloversigt:
1 cwt = hundredweight = 112 lbs = 51,3 kg
Model Fra Til Afløst af Beskrivelse
C 1930 1931 W's 12 cwt Van - Chevrolet samlet i Hendon
U 1930 1931 W's 30 cwt lastvogn - Chevrolet samlet i Hendon
WHB 1931 1935   14 personers Bus
WHG 1931 *1 1940   2 ton lastvogn
WLB 1931 *1 1940   20 personers Bus
WLG 1931 *1 1940   2 ton lastvogn
WS 1931 *1 1940   30 cwt lastvogn
VX 1932 1934 ASXC 8 cwt Van - opgraderet til 10/12 cwt i 1933
VY 1932 1934 AYSC 12 cwt Van
ASXC 1933 *1 1940   8 cwt Van - revideret motor
ASYC 1933 *1 1940   8 cwt Van -revideret motor
WTH 1934 *1 1940   3 ton kort chassis lastvogn
WTL 1934 *1 1940   3 ton langt chassis lastvogn
VXC 1934 1935 BXC 10/12 cwt Van
VYC 1934 1935 BYC 12 cwt Van
WTB 1935 1940   26 seat Bus
BXC 1935 1940   12 cwt Van
BYC 1935 1940   12 cwt Van
HC 1938 1947   5 cwt Van
K 6/39 *1/2 3/53 TA 30 cwt lastvogn
ML 6/39 *1/2 3/53 TA 2 ton langt chassis lastvogn
MS 6/39 *1/2 3/53 TA 2 ton kort chassis lastvogn
MW 1940     15 cwt lastvogn til Ministeriet for forsyning
OB 6/39 *1/2 1951   26 personers Bus
OL 6/39 *1/2 3/53 TA 3 ton langt chassis lastvogn
OS 6/39 *1/2 3/53 TA 3 ton kort chassis lastvogn
-- 1940     Bedford-Scammell trækker (modificeret af Scammell)
OX 1940     30 cwt lastvogn til Ministeriet for forsyning
OY 1940     3 ton lastvogn til Ministeriet for forsyning
JC 1940 1948   10 cwt Van
A22 1940 *3 1944   Churchill tung infanteri kampvogn
OWB 1942 12/45   26/32 personers Bus
OWLC 1941 12/45 OSL 5 ton langt chassis - 157" Chassis Cab
OWLD 1941 12/45 OSL 5 ton langt chassis - 157" sidetip lastvogn
OWLE 1941 12/45 OSL 5 ton langt chassis - 157" fast lad lastvogn
OWSC 1941 12/45 OSA 5 ton kort chassis Chassis Cab
OWST 1941 12/45 OSA 5 ton kort chassis End Tipper lastvogn
QL 1941     4x4 militær Carrier & Bofors kanon traktor
OSA 1945     5 ton kort chassis lastvogn
OSL 1945     5 ton langt chassis lastvogn
OSS 1945     5 ton special Tractor
PC 1948 1952 CA 10 cwt Van
SA 10/51 1960 TK 10 ton kort chassis - 86" special tractor
SAG ? 1960 TK Special tractor for RAF/RN hauling "Queen Mary" trailers
SB 10/51     Forlænget chassis 204" Bus chassis, 32 personers
SBG ?     Forlænget chassis 204" Bus chassis, 32 personers (Gardner motor?)
SH 1954 1960 TK Brandslukning chassis
SLC 10/51 1960 TK 10 ton langt chassis - 156" Chassis Cab
SLD 10/51 1960 TK 10 ton langt chassis - 156" sidetip, lastvogn
SLG ? 1960 TK Simon Hydraulic Platform for RAF
SLP 10/51 1960 TK 10 ton langt chassis - 156" fast lad, lastvogn
SLZ 10/51 1960 TK 10 ton langt chassis - 156" Chassis Cab for påbygning
SSC 10/51 1960 TK 10 ton langt chassis - 116" Chassis Cab
SST 10/51 1960 TK 10 ton kort chassis - 116" bagtip lastvogn
SSZ 10/51 1960 TK 10 ton kort chassis - 116" Chassis Cab for påbygning
CA 1952 1959 TK 10 cwt Van
RL 1953     4x4 version of SL langt chassistil militært brug
RS 3/61     4x4 version af SS kort chassis Tipper
A2 1953 *4/5 1957   2 ton lastvogn
A3L 1953 *4/5 1957   3 ton langt chassis lastvogn
A3S 1953 *4/5 1957   3 ton kort chassis lastvogn
A4SS 1953 *4/6 1957   4 ton kort chassis Special trækker
A5L 1953 *4/6 1957   5 ton langt chassis lastvogn
A5S 1953 *4/6 1957   5 ton kort chassis lastvogn
C4 1957 *4 1960 TK 4 ton Truck, frembygget
C5 1957 *4 1960 TK 5 ton Truck, frembygget
C6 1957 *4 1960 TK 6 ton Truck, frembygget
D1 1957 *4     1 ton Truck, normal udførelse
D2 1957 *4     2 ton Truck, normal udførelse
D3 1957 *4     3 ton Truck, normal udførelse
D4 1957 *4     4 ton Truck, normal udførelse
D5 1957 *4     5 ton Truck, normal udførelse
D6 1957 *4     6 ton Truck, normal udførelse
J0 1960     Let lastvogn
J1 1958 *4     1 ton lastvogn, normal udførelse
J2 1958 *4     2 ton lastvogn, normal udførelse
J3 1958 *4     3 ton lastvogn, normal udførelse
J4 1958 *4     4 ton lastvogn, normal udførelse
J5 1958 *4     5 ton lastvogn, normal udførelse
J6 1958 *4     6 ton lastvogn, normal udførelse
CAL 1959     12/15 cwt langt chassis Van
CAS 1959     10/12 cwt langt chassis van
KC 1960     Lastvogn, frembygget
KE 1960     Lastvogn, frembygget
KF 1960     Lastvogn, frembygget
KG 1960     Lastvogn, frembygget
KGA 1960     Articulated Tractor Unit, frembygget
KHL 1962     8 ton rigid langt chassis lastvogn
KHT 1962     Heavy Duty, Articulated Tractor Unit
VAL 8/62     36' long, twin-steer Coach chassis
VAS 1961     Kort Coach chassis
J1 1962     25/35 cwt Hawson "Easy Access" van
J2 1963     3 ton Hawson "Easy Access" van
TK 1963     6x4 Reynolds-Boughton
HAE 7/64     6 cwt Van på Viva chassis
HAV 7/64     10 cwt Van på Viva chassis
TJ 1964     4x4 pick up lastvogn/Chassis
*1 A, B, HC, JC, K, M, O og W modellerne blev stoppet for civilt salg i 1940, frigivet igen i 1945.
*2 Total blev K, M og O modellerne bygget i 412,000 eksemplarer.
*3 Efter slaget ved Dunkirk, havde den britiske hær mindre end 100 kampvogne tilbage. Churchill færdiggjordes fra tegnebord til afprøvning på 89 dage.
*4 Kendt som A, C, D, J serierne, men officielt benævnt TA, etc
*5 Diesel motor i 2 og 3 ton modellerne i 1956.
*6 Diesel motor i 4 og 5 ton modellerne fra starten.

© www.hansreckweg.dk/truckerlinks/

 

eXTReMe Tracker


eXTReMe Tracker