Historien om FBW

Schweiz har haft en lokal lastvognsproduktion, som bukkede under for oliekrise og fusionsbølge. Her er i korte træk de historiske årstal for FBW, som var kendt for kvalitet og pålidelighed ud over alle grænser.

1874
Grundlæggeren af FBW, Franz Brozincevic, fødes den 21. Maj in Brinje, Kroatien. Han gennemgår 4 års grundskole og 4 års læretid som kunstsmed. Som 15 årig går han på valsen, og hans naverrute fører ham til Ungarn, Østrig og Tyskland.

1892
Franz Brozincevic kommer på sin naverrute til Schweiz.


Bliver ansat som mekaniker hos Saurer i Arbon, som dengang lavede stationære petroleumsmotorer.

1895
Ansættes som motorafprøver hos Martini i Frauenfeld.

1897
Textilfabrikant Jean Braschler grundlægger motorfabriken Wetzikon AG.


Franz Brozincevic går fra Martini til det nyoprettede firma og bliver værkfører og chefkonstruktør.


Giftermål med Frieda Maag. Med hende får Franz Brozincevic 4 børn, Frieda, Franz, Paul og Max.

1899
Ansættelse hos J. Weber i Uster. Bygger en 1 cyl. bil.

1901
Ansættes hos Automobilfabrik Orion i Zürich som værkfører. Bygger lastvogne med 1 og 2cylinderede motorer. I sin fritid laver han en 4 cylindret motor og bygger en model i træ. Hans forslag bliver afvist af Orions ledelse.

1904
Eget reparationsværksted bag politistationen i Zürich. Eksklusivaftale med Orion om salg af biler af mærkerne Züst og Ballot. Konstruktion af egen motor, som bygges hos Ballot i Paris.

1910
Han bygger sin første lastvogn med navnet "Franz", som anvendes af det schweiziske postvæsen.

1911
International Pionergerning: Første 5-Tons lastvogn med kardantræk.

1916
Overtagelse af Motorenfabrik Wetzikon. På grund af krigen er det en betingelse at der fremstilles traktorer og værktøjsmaskiner. På trods ag krigen fortsættes med udvikling af lastvogne.

1918
Lastvognsproduktion påbegyndes i Wetzikon under navnet "FBW".

1920
Opbygning af FBW forhandling i Spanien, det er sønnen Paul som varetager dette.

1922
Bygning af den første topventilede 4 cylindrede benzinmotor.

1925
Licenoverdragelse til Henschel & Sohn i Kassel vedrørende fabrikation og salg af FBW konstruktioner i udlandet. Sønnen Paul bliver udstationeret i Kassel i et par år.

1926
Første lastvogn med luftringe.

1928
Første udvidelse af fabrikken i Wetzikon.

1929
Præsentation af en 3 akslet lastvogn og et nedbygget buschassis.


6 cylindret benzinmotor med topventiler.

1930
Der skiftes selskabsform fra kommanditselskab til aktieselskab.

1933
Franz Brozincevic dør. Franz jun. overtager ledelsen, hans brødre er også beskæftigede med FBW.

1934
Bygning af den første FBW 6 cylindrede dieselmotor.

1939
til 1945. Bygning af militærkøretøjer og motorer som kan køre på erstatningsbrændstoffer.

1949
Præsentation af den første FBW nedbyggede dieselmotor, Unterfluhrmotor, som kunne anvendes i lastvogne og busser, en motortype som lå under gulvet og derfor ikke optog olads i kabinen.

1950
Præsentation af den første bus med Unterfluhrmotor og halvautomatisk planetgearkasse.

1952
Der leveres 12 gyrobusser til Léopoldville i Belgisk Kongo.

1955
Åbning af en fabriksfilial i Lausanne.

1965
Franz Brozincevic junior dør, broderen Paul overtager ledelsen.


Bygning af en fuldautomatisk momentomformer og en bagaksel med planetdrev for de største belastninger.

1967
til 1968: Diverse nybygninger i Wetzikon: Motor- og gearkasseprøvestande, lærlingeafdeling. kontorbygninger, lagerhaller og boliger til medarbejderne.

1970
Åbning af en fabriksfilial i Zürich. Der påbegyndes bygning af en ny montagehal.

1972
Nye vægtbestemmelser i Schweiz muliggør bygningen af 3 og 4 akslede lastvogne.


Der påbegyndes et samarbejde med Mitsubishi om bygning af dieselmotorer. Salg af Mitsubishi erhversbiler i Schweiz.

1973
til 1975. Kontrakt på levering af 115 Trolleybusser til Bern, La-Chaux-de-Fonds, Lausanne, Neuchâtel, Lausanne, Geneve og Zürich.

1974
På grund af den første oliekrise er der tilbagegang i branchen.

1978
Præsentation af en ny gearkassegeneration med 4,5,8 og 10 gear.


Oerlikon-Bührle koncernen overtager FBW.

1982
Nutzfahrzeuggesellschaft Arbon Wetzikon (NAW) dannes, med en 40% andel ejet af Daimler-Benz.

1985
Den 6. marts forlader den sidste FBW fabrikken. Det var en tankvogn med chassisnummer 7134.

   
   

© www.hansreckweg.dk/truckerlinks/

 

eXTReMe Tracker


eXTReMe Tracker