Historien om LIAZ

English Deutsch

LIAZ står for LIberecke Automobilove Zavody. Det var et czekisk lastvognsmærke.
Produktionen startede i Liberec i 1906, under navnet Reichenberger Automobil Fabrik, RAF, og omfattede personvogne og busser. Under første verdenskrig fusionerede RAF og Laurin & Klement i Mladá Boleslav, det nuværende Skoda. Der blev lavet køretøjer og dele dertil, til militært brug.
I 945 blev firmaet overtaget af staten, og i 1951 startede lastvognsprodukion med fabriker i Rýnovice, Jablonec nad Nisou og Ministovy Hradiste. LIAZ blev officielt grundlagt 1. januar 1953 og havde hovedsæde i Jablonec nad Nisou.
Navnet LIAZ anvendtes fra 1974.
Produktionen udvidedes med påhængsvogne, traktorer, sættevognstrækkere, og motorer. Liaz havde fabrikker i Mìlník, Zvolen, Velký Krtíš, Poerov og Holýšov. I 1989 producerede Liaz 18000 køretøjer og 23000 motorer og var en af de største virksomheder i Czekoslovakiet.
De store omvæltninger i 1989 betød også store omvæltninger for LIAZ.
Den 1.5.1992 begyndte privatiseringen af Liaz og i august 1995 købte Škoda i Plzen 52,4 % af aktierne. Firmanavnet skiftede til Škoda Liaz a.s.
Økonomien kunne dog ikke holde sammen. Den nye model, Škoda Liaz Xena, levede ikke op til forventningerne økonomisk. På trækkermarkedet var konkorruncen benhård, og det lykkedes ikke at komme ind på eksportmarkederne, da mærket udenfor landets grænser var meget lidt kendt. Situationen bedredes heller ike med den sidste model, Fox, en tipmodel, den kom for sent til at kunne redde fabrikken.
Fra 1998 var alle køretøjer solgt under navnet Škoda. I 1998 blev direktør nummer 6 indenfor 8 år udnævnt, situationen var ikke holdbar. I 1998 blev der kun lavet 309 lastvogne, i 1999 kun 133.
Den 7.12.2000 købte det slovakiske selskab Sipox Holding Liaz. Nyt navn blev Liaz Sipox a.s. Dette firma indstillede produktionen.
Den sidste bil forlod fabrikken i 2003.
Idag fremstilles der udelukkende motorer.

© www.hansreckweg.dk/truckerlinks/

eXTReMe Tracker


eXTReMe Tracker