Historien om Raba

 

English Deutsch

 

Raba i Gyor har en lang historie. Firmaet byggede den første lastvogn i 1904. I 1912 indgik man en licensaftale med Praga om at bygge en 5 tons vogn. Senere, i 1920, indgik man en aftale med Friedrich Krupp i Essen om at bygge deres lastvogne på licens.
I 1928 kom Raba med sin egen udgave af en 3 tons vogn. Sidst i trediverne forhandledes med MAN om at bygge deres dieselmotorer på licens. Under krigen og den deraf følgende besættelse blev fabrikken ødelagt. Først sidst i tresserne genoptog man lastvognsproduktionen.
Fra 1968 til 1975 foretog man en stor investering i ungarsk motorindustri, og Raba indgik en ny licensaftale med MAN om bygning af dieselmotorer, og fra 1970 byggedes komplette MAN lastbiler. Fra 1984, da MAN erstattede det fransk designede Saviem førerhus med den ny F90 kabine, fik Raba nyt førerhus fra DAF, som anvendte det samme på sin type 2800. Motorerne hos Raba var stadig af fabrikat Raba-MAN.
Firmaet har senere produceret lastvogne i den tungere klasse, ligesom militære køretøjer indgår i sortimentet.
Raba er i dag endvidere en anerkendt producent af lastvognsaksler.

© www.hansreckweg.dk/truckerlinks/

eXTReMe Tracker


eXTReMe Tracker