Historien om Triangel

 

At der har været en lastbilfabrikation i Danmark er måske ukendt af mange, ikke desto mindre var Triangel et mærke som var udbredt i Danmark, og fabrikken lå i Odense.
De forenede Automobilfabrikker blev grundlagt 26. august 1918, som en sammenslutning af Thrige, JAN og Anglo-Dane. Thrige havde i en årrække haft en produktion at benzin- og eldrevne køretøjer, JAN havde ikke haft nogen større produktion, siden etableringen i 1915, og Anglo-Dane havde fra starten i 1902 haft en produktion som spændte fra cykler til brandbiler. Første verdenskrig betød svære tider for bilproduktion i Danmark, så egentlig var det Thrige som overtog de andre to konkurstruede firmaer. Triangel blev navnet på de biler som rullede ud fra fabrikken i Odense.
Starten var ikke nem, salget gik ikke så godt som forventet, og snart måtte man bremse produktionshastigheden, da lagrene voksede.
Redningen blev at men begyndte at lave togmotorvogne og busser, produkter som var beslægtede med lastbilproduktionen. Fabrikken kom igang, og frem til midten af trediverne havde man en stabil periode.
På et tidspunkt havde man tænkt at flytte fabrikationen til Randers, hvor Thrige havde erhvervet togfabriken Scandia. Anden verdenskrig satte gang i disse tanker, man flyttede i 1940 fabrikationen af lastbiler og jernbanevogne til Randers, og beholdt et reparationsværksted i Odense.
Efter anden verdenskrig fortsatte jernbaneproduktionen i Randers og lastbilproduktionen i Odense. Den ny disciplin, montering af gasgeneratorer, foregik også i Odense.
Efter krigen deltes der igen op, så lastbilerne kom fra Odense, mens de jernbanerelaterede produkter kom fra Randers.
Motorerne i Triangel var af blandet herkomst. Den første egne motor kom i 1923, en 50 hestes, sideventilet, benzinmotor. På det tidspunkt var støbejern det normale stempelmateriale, men Triangel havde stempler af aluminium fra starten.
Imidlertid var der franske Ballot motorer i flere af Triangel bilerne. Fabrikken havde ingen stor egenproduktion af motorer.
Siden blev der tibudt kunderne motorer fra Hercules, Bur-Wain og Henschel. I 50erne blev Triangel bestykket med Perkins dieselmotorer, en motor som også flere ældre lastbiler fik udskiftet deres opslidte motorer med på den tid.
Frem til 1954 kørte Triangel med overskud. Konkurrencen fra bl.a. Tyskland og England pressede dog på, og også Sverige producerede lastbiler i stort tal.I 1958 blev produktionen af lastvogne indstillet, og de sidste leverancer skete i 1959. En af de sidste leverede biler var en treakslet model, som var i drift indtil 1970, hos en jysk vognmand, Børge Nielsen fra Nørre Snede.
I 1958 solgtes aktierne til NSU importøren Fred. Rasmussen. Bygningerne blev anvendt til lager, og den eneste danske lastvogn blev en del af historien.
Der fremstilledes ca 4000 af de forskellige modeller af Triangel.

© www.hansreckweg.dk/truckerlinks/

eXTReMe Tracker


eXTReMe Tracker