Historien om Volvo

   

Gustaf Larsson og Assar Gabrielsson
Volvos grundlæggere
 
Volvo blev grundlagt af Assar Gabrielsson og Gustav Larson, over et måltid bestående af krebs, i året 1924.
Gabrielsson, født 1891, studerede økonomi og var salgsdirektør hos SKF, Svenska Kullager Fabriken da han sammen med Larson grundlagde Volvo.
Larson var fire år ældre end Gabrielsson og havde tidligere arbejdet for motorfirmaet White and Poppe i Coventry, England indtil 1913, han kom til SKF i 1917.
I 1920 blev han teknisk direktør for AB Galco hvor han mødte Gabrielsson.
Volvos første lastvogn, "Serie 1", rullede ud af fabrikken i februar 1928. Den havde kardantræk og luftringe og med lukket førerhus. Det var meget moderne i forhold til mange af andre mærker, som reelt var bygget som hestevogne, med kædetræk og faste ringe. Dens 4-cylindrede benzinmotor på 28 hk trak afsted med en last på 1500 kg, og en totalvægt på 3 tons.
Serie 1 blev fremstillet i 500 eksemplarer, og afløstes af serie 2, som havde større trækevne og større sporvidde, og som solgtes til adskillige formål, bl.a. som chassis for mindre busser.
En af de første treakslede lastvogne, LV64 LF kom umiddelbart efter. De tre aksler var ikke foranlediget af forventning om stor lasteevne, men stabilitet på datidens dårlige svenske landeveje i ødemarken. En sekscylindret motor kom nu også på markedet.
Serierne LV71 og LV73 kom i begyndelsen af 30erne, og med disse vogne begyndte også den eksport, som allerede midt i 30erne var af betydeligt omfang. Der kørte snart Volvo lastvogne i mange lande.
Serierne LV8 og LV9 blev Sveriges udbredte lastvogne sidst i 30erne. På disse modeller var motoren flyttet frem over forakslen, hvilket forbedrede lastfordelingen væsentligt.
Sidst i 1939 kom rundsnudemodellerne, de fandtes i mange varianter, bl. a. en 4 hjuls trukket udgave. Anden verdenskrig gav også et godt marked, da det svenske militær i den periode fik leveret adskillige Volvo køretøjer.
I 1950erne kom den detalje som bragte Volvo i front for alvor. Turbodieselmototoren blev introduceret, og nu kom der for alvor gang i udviklingen.
Titan modellen som kom i 1951, fik i 1954 en turbomotor, som ydede næsten 25% mere med turbo, og med en yderst beskeden vægtforøgelse.
Volvo LV 15 Volvo Titan Volvo F88 Volvo F12

I 1960erne kom F modellerne. Med tipbart førerhus, som også kunne fås med køjer, så komforten for chaufførerne nu også kom i front. Disse førerhuse var som nogen af de første kolisionstestede, også sikkerheden var Volvos adelsamærke.
Volvo etablerede en særlig virksomhedsenhed, som havde til formål at forbedre sikkerheden og ergonomien.
De mest synlige resultater af dette var F10/F12-lastvognene, som kom i 1970erne, der satte helt nye standarder for ergonomi og sikkerhed. Førerhuset var f.eks. forbundet til chassiset med fjederophæng, hvilket gav chaufføren et langt mere komfortabelt arbejdsmiljø og fjernede de ryggener, som kunne være forbundet med at køre lastvogn. De nye F-lastvogne havde også meget store ruder, hvilket var ensbetydende med bedre udsyn.
Midt i 1980erne købte Volvo det amerikanske White Motor Corporation, og nu kom Volvo reelt i sværvægterklassen globalt. F88 modellen var oprindelig udviklet med det amerikanske marked for øje, men solgtes næsten udelukkende i Europa. Med købet af White fik Volvo adgang til det vigtige amerikanske marked, amerikanerne kører amerikanske trucks. Mack kom iøvrigt også senere på Volvos hænder.
I løbet af 1980erne kom FL modellerne, det var helt nye serier, som var langt forud for konkurrenterne, bl.a. kunne man tilbyde en FL10 udrustet med en 10 liters motor med en effekt på op til 318 hk.
I 1990erne kom D serien, som havde motorer med overliggende knastaksel og 4 ventiler pr. cylinder. Dette forbedrede motorernes miljøvenlighed.

Fra og med januar 2001 indgår Mack Trucks Inc. og Renault V.I. i Volvokoncernen. Sammen med Volvo Lastvagnar danner de Volvo Global Trucks, som er Europas største og verdens næst største producent af tunge lastbiler. Man er repræsenteret på 185 markeder og har en årsproduktion på ca 180000 køretøjer.

I Volvo Global Trucks indgår Volvokoncernens samlede lastbilvirksomhed med varemærkerne Mack, Renault og Volvo samt enheden 3P, som har ansvar for produktplanlægning, indkøb og produktudvikling. Den fælles udvikling og fabrikation af motorer og andre drivliniekomponenter varetages af Volvokoncernens enhed Powertrain, som er verdens fjerde største fremstiller af tunge dieselmotorer.

Volvo er latin, og betyder jeg ruller, det ruller pænt derudad for Volvo, stadigvæk.

© www.hansreckweg.dk/truckerlinks/

eXTReMe Tracker


eXTReMe Tracker